Tuesday, April 27, 2010

arini nak post tentang bancuhan baja...

Kepada sesiapa yang mahir dalam bancuhan baja a+b, sila bg tunjuk ajar..

sekarang nie aku ada kira2 sendiri pasal baja untuk bancuh kat tong. tong yang aku pakai 200liter. tong nie untuk siraman ke pokok.
Ok, sekarang aku tunjuk kat bawah nie tentang sukatan baja untuk dibancuh kat tong 200liter tadi yang berisi air paip.

  1. umur 1-3bulan aku bg baja 500ml
  2. umur 4-6bulan 1liter baja
  3. umur 7-8bulan 1.5liter
  4. umur 8-keatas 2liter.

sesiapa rasa sukatan aku nie betul, tolong bg feedback k...

kalo salah, aku mintak tolong la kat korang untuk bg sukatan baja yang betul tanpa guna ec meter...

1 comment:

  1. kalau ikut pengalaman aku, untuk 600gelen memerlukan 10liter baja A + 10 liter baja B bagi mendapatkan bacaan EC2.0

    di mana 600 gelen bersamaan dengan 2271 liter.

    Untuk 200 liter, kalau dikira lebih kurang 1 liter baja A + 1 liter baja B.

    dan aku tak tambah kepekatan baja, yang aku tambah cuma kadar siraman untuk sehari sebagai contoh :
    umur pokok sebulan : kadar siraman 500ml
    umur sebulan ~ 2 bulan : kadar siraman 1000ml
    umur 2 bulan ~ 3 bulan : kadara siraman 1500ml
    dan umur 4 bulan ke atas : kadar siraman 2000ml

    ReplyDelete