Sunday, August 15, 2010

pH tester...

pH tester yang aku baru beli dari romatechagro berharga RM45.



Adalah penting untuk setiap pengusaha tanaman memiliki alat penyukat media yang bertujuan untuk menyukat dan memastikan media tanaman yang digunakan berkeadaan sepertimana yang diperlukan oleh tanaman dan bagi memastikan akar tanaman berkemampuan untuk menyerap sepenuhnya nutrien yang diberikan.

Sekiranya pH media di dalam keadaan masam (berasid), maka akar tanaman tidak akan mampu untuk menyerap nutrien dan sekaligus akan menyebabkan tanaman tidak memperolehi nutrien. Inilah diantara salah satu sebab mengapa tanaman akan kelihatan kekuningan pada bahagian daun, terutamanya pada bahagian pucuk.

Media tanaman yang baik adalah di dalam julat pH 5.5-6.8. Apabila disukat dan didapati media tanaman (cocopeat/sekam) tidak berada di dalam julat tersebut (kebiasaannya di bawah pH5.0), maka kaedah yang terbaik untuk menaikkan (memperbaiki) pH media tanaman ialah dengan menggunakan kapur (kapur pertanian) yang ditaburkan di atas media tanaman tersebut.

Cara yang lebih baik ialah dengan menggantikan kapur kepada Zeolite yang bukan sahaja berfungsi memperbaiki pH media tanaman, malahan ianya dapat membekalkan nutrien tambahan kepada tanaman. Artikel dipetik dari blog romatechagro.

Info selanjutnya disini

No comments:

Post a Comment